Często jak oglądam story słyszę, albo czytam: „Instagram znowy obciął zasięgi”. O co tak naprawdę chodzi? I czy Instagram coś ucina? Postaram się odpowiedzieć na te wszytskie pytania w tym wpisie. Jednak zacznijmy od tego, że aby móc analizować zasięg musisz mieć konto firmowe lub konto twórcy.
Zasięg to jeden ze wskaźników, który możesz śledzić na Instagramie. Zasięg pozwala mierzyć efekty Twoich działań. Sam zasięg definiowany jest jako szacunkowa liczba unikalnych użytkowników, którzy mieli szansę na interakcje z Twoim postem – po prostu zobaczyli go. Wyróżnić możemy dwa zasięgi organiczny i płatny.
Jest to naturalny zasięg Twojego wpisu– określa on liczbę odbiorców Twojego posta czyli osób, które go zobaczyły. Szacuje się, że pojedynczy post dociera do maksymalnie 20% odbiorców.
Wpływa na niego wiele elementów, a są to m.in. czas publikacji posta, wartość merytoryczna posta oraz zaangażowanie, jakie wywołuje (im ciekawszy wpis i więcej reakcji w postaci lajków oraz komentarzy, tym bardziej wpis się „rozprzestrzenia” i dociera do innych odbiorców). Instagram stwierdza warto go pokazać większej ilości osób.
Zasięg płatny, to najprościej mówiąc, zasięg za który musisz zapłacić. W tym celu, przy pomocy Menedżera Reklam (musisz mieć konto na Insta połączone z Fejsem) lub za pomocą przycisku pod zdjęciem, klikasz promuj. Chociaż tego drugiego nie polecam 😀
Kampanię reklamową za pomocą Menadżera Reklam możesz nakierować na zwiększenie aktywności pod danym postem i dotarcie do większego grona odbiorców. Możesz dowolnie ustawić parametry kampanii, takie jak m.in. zasięg terytorialny, płeć oraz wiek odbiorców.
Odpowiedź to zależy. Zależy na czym wam zależy (nawet się rymuje :-P) Faktem jest, że już po pierwszej kampanii z pewnością zauważysz dysproporcje zasięgu organicznego do płatnego ze zdecydowaną przewagą tego drugiego. Po takiej kampanii na pewno nie raz Facebook będzie Ci przypominał zobacz jak było fajnie jak promowałeś post, a teraz… 😀
Najważniejsza różnica jest taka, że zasięg organiczny to najczęściej wyższe zaangażowanie, zasięg płatny może działać trochę na niekorzyść ER. Więc musicie sobie właśnie odpowiedzieć na pytanie na czym zależy Wam najbardziej. Na liczbie którą widać czy liczbie której nie widać a jest zajebiście ważna i określa jakość waszego konta 🙂
Często na Instagramie możemy usłyszeć/przeczytać: „Instagram znowu uciął mi zasięgi”. I w tym miejscu musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, jak wyświetlane są posty na Instagramie?
Na scenę wchodzi demonizowany algorytm Instagrama. Wyświetlaną treść determinują trzy czynniki. Są to:
Jak już pisałam wyżej. Instagram bazuje na aktywności użytkownika. Algorytm promuje więc treści zbliżone do tego, co może dane konto potencjalnie zainteresować. Oznacza to, że feed każdego użytkownika jest unikalny. Dodatkowo nie rozchodzi się jedynie o obserwowane konta – na wyświetlane treści mają też wpływ wszystkie interakcje, również z postami osób nieobserwowanych.
Instagram promuje treści, które są:
Instagram nie jest zły i nie zmniejsza Nam zasięgów specjalnie. Zmienił się tak aby treści jakie oglądamy były jak najbardziej dostosowane do Nas i do naszych zainteresowań oraz aktywności, czyli tego co oglądamy i lajkujemy. Waszą konkurencją nie są koleżanki z instagrama, a tak na serio serial na netflix czy film w TVN.
To powoduje że w roku 2019 musimy zdecydowanie bardziej się postarać o treści jakie publikujemy i o to, żeby to co robimy było interesujące dla odbiorców. Dlatego np. modne są teraz kursy jak zmienić feed, kupowanie presetów itp. Ludzie bardziej klikają to co im się podoba i szybciej zalakują konto, które ma spójny feed. Możecie mówić że nie. Ale badania pokazują że jednak tak 😉 Także poniżej jeszcze szybka lista co zrobić aby zasięgi wzrastały.
4 Comments
Ja bardzo dużo lajkuje inne konta i zasięgi mam coraz gorsze to prawda to co pani napisała że Instagram tnę zasięgi z tego powodu
Ja jestem po prostu sobą i wyrażę swoje zdanie na ten temat: idźcie czym prędzej leczyć swoje chore głowy na czele z tym całym instagramem.
Czy posiadanie dwóch trzech kont obniża zasięgi?
Cześć,
Osobiście uważam że nie.
Mialam podpięte kilka kont firmowych pod swojego maila. I przechodziłam z konta na konto.
Nie zauważyłam żebym miała niższe zasięgi.
Zasięgi zależały tylko i wyłącznie od mojej aktywności na danym koncie.
Pozdrawiam,
Elobaba